Tom Waits

Jesus’ blood never failed me yet
never failed me yet
Jesus’ blood never failed me yet
this one thing i know
that He loves me so

Το Jesus’ Blood Never Failed Me Yet είναι μια σύνθεση του Gavin Bryars από το 1971 βασισμένη πάνω στην μουσική άγνωστου συνθέτη. Στηρίζεται στην ηχογράφηση ενός άστεγου άντρα που τραγουδάει σε επανάληψη μια στροφή. Πλούσιες αρμονίες από έγχορδα και πνευστά χτίζουν την μελωδία γύρω από το τραγούδι του άγνωστου άντρα. Το κομμάτι καταγράφτηκε για πρώτη φορά για τις ανάγκες ενός ντοκυμαντέρ με θέμα την ζωή στον δρόμο μέσα και γύρω από το Elephant and Castle και το Waterloo στο Λονδίνο.

Gavin Bryars:

Το 1971 που ζούσα στο Λονδίνο, δούλευα με έναν φίλο, τον Alan Power, σε μια ταινία για τους ανθρώπους που ζουν στην υποβαθμισμένη περιοχή γύρω από το Elephant and Castle και το σταθμό του Waterloo. Κάποιοι από τους κατοίκους της περιοχής που πήραν μέρος στα γυρίσματα τραγούδησαν μεθυσμένοι στην κάμερα -κάποιοι οπερετικά κομμάτια, κάποιοι άλλοι συναισθηματικά τραγούδια –  όμως ένας από αυτούς, ο οποίος μάλιστα δεν έπινε, τραγούδησε ένα θρησκευτικό τραγούδι, το Jesus’ blood never failed me yet. Το κομμάτι τελικά δεν χρησιμοποιήθηκε στην ταινία, όμως εγώ απέκτησα όλες τις μαγνητοσκοπήσεις που δεν χρησιμοποιήθηκαν, μαζί κι αυτό.

Όταν το ξανάκουσα στο σπίτι, συνειδητοποίησα πως το τραγούδι ήταν εναρμονισμένο με το πιάνο μου και αυτοσχεδίασα φτιάχνοντας πάνω του μια απλή σύνθεση. Πρόσεξα επίσης πως το πρώτο κομμάτι της ηχογράφησης αποτελούσε ένα πολύ καλό επαναλαμβανόμενο τετράστιχο το οποίο επαναλαμβάνονταν με έναν ελαφρώς απρόσμενο τρόπο.

Πήρα την ηχογράφηση μαζί μου στο Leicester, όπου εργαζόμουν στο τμήμα Καλών Τεχνών, και θέλησα να την περάσω επαναλαμβανόμενη σε μια μπομπίνα σκεπτόμενος πως ίσως έπρεπε να γράψω ένα μουσικό θέμα που να την συνοδεύει. Το δωμάτιο ηχογραφήσεων συνδεόταν με μια πόρτα με ένα μεγάλο studio ζωγραφικής και, αφήνοντας την ηχογράφηση να παίζει σε επανάληψη για να ηχογραφηθεί στην μπομπίνα, πήγα να πάρω ένα καφέ. Όταν επέστρεψα, βρήκα το συνήθως γεμάτο ζωή δωμάτιο να είναι περίεργα ήρεμο. Κάποιοι κινούνταν πολύ πιο αργά από το σύνηθες ενώ κάποιοι άλλοι κάθονταν μόνοι, δακρύζοντας διακριτικά.

Παραξενεύτηκα με την εικόνα μέχρι που συνειδητοποίησα πως η ηχογράφηση έπαιζε ακόμα σε επανάληψη κι ότι η συγκίνηση τους οφείλονταν στο τραγούδι του γέρου άστεγου. Το γεγονός αυτό μου επιβεβαίωσε την συναισθηματική δύναμη του κομματιού και με έκανε να σκεφτώ τις πιθανότητες που ανοίγονταν προσθέτοντας μια απλή ορχηστρική σύνθεση που αναπτύσσεται σταδιακά, η οποία να σέβεται τον ευγενή χαρακτήρα του αστέγου και την απλή του πίστη. Παρότι πέθανε πριν προλάβει να ακούσει τι είχα φτιάξει με το τραγούδι του, το κομμάτι εξακολουθεί να αποτελεί μια διακριτική όμως περιεκτική αναφορά στο πνεύμα του και την αισιοδοξία του.

Η νέα ηχογράφηση της σύνθεσης του Gavin Bryars κυκλοφόρησε το 1993 με την προσθήκη της φωνής του Tom Waits.

play

/* Blog read more button text */